Felsökning med lödkolv/kylspray

I bland kan det vara knepigt att mäta sig fram till den felaktiga komponenten. Du vet att det är i ett specifikt område det krånglar och felet uppstår efter en stunds användande (vanligtvis).

Jag brukar först leta efter dåliga lödpunkter, genom att knacka med skaftet på en skruvmejlsel i området där felet förväntas att vara. Detta kan i några fall visa att det finns dåliga lödpunkter vilket gör att ljudet försvinner / kommer tillbaka när man knackar på kretskortets baksida med skaftet på skruvmejseln.

Om det skulle påverka ljudet att knacka enligt ovanstående, så kan det hjälpa att löda om samtliga anslutningar i området. Men är felet det samma efter omlödningen då är det dags för kylspray:et.

Kylspray har den goda egenskapen att den kyler ned halvledare m.m. mycket snabbt och när dom kyls drar mtrl:et ihop sig och kontakt uppstår Med lite tur kommer då ljudet tillbaka.

Men för att vara säker på att det den halvledare som sprayas är den felande komponenten, så kan vi göra det motsatt – värma upp den. Det görs med lödkolven. Sätt lödkolven (då helst en lödkolv som går att temperatur reglera till ett par hundra grader), när komponenten blir varm och det uppstår störningar i ljudet, ja nu har vi hittat en trolig källa till fel. Bara att beställa nya delar och montera.

Extra tips.

Skulle du sakna kylspray kan det fungera med att använda drivgasen i spray flaska. Vänd flaskan upp och ned, spraya till det det inte kommer ut något annat än drivgasen.

Lycka till med felsökande.

Lämna ett svar